2013-03-25

Kaip socialiniai tinklai keičia fanų pozicijas sporte

Sporto žvaigždė. Seniau šis terminas puikiai tiko apibūdinant populiariausius atletus. Žvaigždė - dangaus kūnas, esantis už daugybės šviesmečių, kurį matai kiekvieną vakarą, bet niekada negalėsi pasiekti. Būtent tokie sportingai senąjai kartai ir būdavo ypatingi. Žiūrėdamas televizorių galėjai žavėtis kaip futbolo aikštėje kamuolį gainioja D. Maradona, įspūdingu dėjimu ataką užbaigia M. Jordan. Tačiau buvo galima tik pasvajoti, kad tu ar tavo nuomonė, galėtų tiesiogiai ar netiogiai pasiekti šias žvaigždes.

Vistik laikai keičiasi. Dabar galime sužinoti apie sportininkus viską: ką jie valgė, su kuo leidžia laiką ar ką galvoja apie ateinančias rungtynes. Pirmasis pavyzdys - Lebron James, kuris pasiekė savotišką rekordą tarp sportininkų. Susikūręs Twitter paskyrą, jis per 7 valandas susilaukė 150 tūkst. prenumeratorių. Faktas, jog gali sužinoti ką veikia daugelio krepšinio gerbėjų dievukas žavi. Tačiau, šalia to, dar gali jam parašyti kaip tau patinka jo nuotrauka, palinkėti gerų varžybų ir net sulaukti atsakymo iš Karaliaus James.  Anksčiau, norint, kad žaidėjas atsakytų į tavo klausimus, reikdavo siųsti laiškus, kurie galėdavo pasimesti tarp daugybės kitų, o ir sportininkui ilgo teksto skaitymas, gali sukelti nepatogumų. Kitas būdas būdavo, įsiterpiant žiniasklaidai, kuri atrinkdavo fanų klausimus ir šiuos užduodavo žaidėjui. Tačiau, mintis, kad šis nepamato nei kaip tu atrodai, o tik sužino tavo vardą, kuriuo gali būti pavadintas, bet kas, išlaikydavo atstumą tarp tavęs ir sporto žvaigždės. Dabar ši riba yra sutrypta. Atsiradus galimybei bendrauti tiesiogiai, kur šalia yra tavo nuotraukytė, kur nereikia siųsti laiškų žiniasklaidai ir gali tiesiog parašyti trumpą "Labas, kaip sekasi?" (žinoma, norint atsakymo reiktų kažko originalesnio), visiškai pakeičia fano poziciją sporte ir bendravimą su ŽVAIGŽDE.
LeBron James chill'ina prieš rungtynes Toronte su savo bradiaga Dwayne Wade ir leidža visiems tai žinoti Instagram bei Twitter pagalba. (nuotr. Twitter)
Pats populiariausias sportininkas naudojantis socialinį tinklą Twitter yra futbolininkas Cristiano Ronaldo. Ką jis veikia kiekvieną dieną nori sužinoti beveik 17 mln. žmonių. Tai vienas aktyviausiai su fanais bendraujančių sportininkų. Pateikiamame pavyzdyje jis organizuoja konkursą, kuriame pats futbolo Dievas, išrinko jam labiausiai patikusius fanų komentarus ir likusiems žmonėms retweet'inimo pagalba leis nuspręsti originaliausio komentaro autorių. Nugalėtojas galės apsilankyti, Ronaldo atstovaujamos, Portugalijos nacionalinės futbolo rinktinės rungtynėse. Taigi, dabar tu netgi gali įrodyti savo žvaigždei ar idealui, kad esi originalus.
Portugalas Twitter paskyrą iš dalies naudoja ir savo paties bei Portugalijos rinktinės populiarinimui. (nuotr. Twitter)
Tačiau, norom nenorom, kyla įtarimas ar tikrai, tai atliekama iš šio futbolininko geraširdiškumo? Netgi, ar tikrai pats sportininkas rašo šias žinutes? Ar ims sportininkas ir prieš rinktinės rungtynes sėdės prie kompiuterio, skaitys fanų komentarus (kurių, greičiausiai, bus tikrai ne vienas tūkstantis) ir už tai iš savo kišenės dovanos bilietą į rungtynes? Atsakymas turbūt visiems peršasi vienodas, jog tai triukas siekiant populiarumo. Greičiausiai, prie C. Ronaldo paskyros sėdi keliasdešimt žmonių, kurie iš kelių tūkstančių atrenka tam tikrą skaičių komentarų, kurie, GALBŪT, pasieks pačią futbolo žvaigždę.

Twitter - populiariausia
priemonė kurti žaidėjų
ryšiui su fanais.
Socialinius tinklus, kaip galimybę populiarinti komandą ar produktus, pasinaudojant fanų noru būti arčiau sportininko, buvo greitai pastebėta marketingu užsiimančių žmonių. Geriausias to pavyzdys - komandos žaidžiančios Nacionalinėje lakroso lygoje, JAV, įvykdyta permaina. Filadelfijos "Wings" klubas siekdamas didesnio ryšio tarp savo žaidėjų ir fanų, pakeitė vieną pagrindinių sporto aprangų standartų. Nuo 2010-2011 metų sezono vietoje pavardžių, ant marškinėlių atsirado žaidėjų Twitter paskyrų pavadinimai. Pirmiausia, tai buvo didžiulė reklama pačiam klubui, nes ši naujiena apie permainą apskriejo nemažą dalį pasaulio. Antra, žmonės sekantys šiuos sportininkus, įsijausdami į jų išgyvenimus prieš rungtynes, kuriuos perskaito, pasijunta esantys arčiau žaidėjų, todėl eina palaikyti sportininkų į stadionus ir neša didesnį pelną klubui.
Filadelfijos "Wings" vietoje žaidėjų pavardžių nurodo jų "Twitter" paskyros pavadinimus (nuotr. thelaxhostel)
Taigi, ar galime teigti, kad socialiniai tinklai skirti tik žaidėjų populiarumui kelti ir savotiškam sirgalių mulkinimui? Manau, jog ne. Šalia to, socialiniai tinklai ir įpareigoja pačius sportininkus rūpintis savo įvaizdžiu sirgalių akyse, tiek už aikštės ribų, tiek aikštėje. Kiekvienas incidentas, šiais laikais, sukelia žymiai didesnę nepasitenkinimo bangą ir įtakoja sportininkus imtis žymiai didesnių priemonių savo populiarumui išsaugoti.

Puikus pavyzdys to būtų, visiškai greta įvykęs, Rudy Fernandez ir Kauno "Žalgirio" fanų konfliktas. Po negarbingo elgesio, per rungtynes Madride, prieš Paulių Jankūną ir Darjušą Lavrinovičių, Rudy Fernandez susilaukė didžiulio fanų nepasitenkinimo savo atžvilgiu.
Oficialiame R. Fernandez Facebook puslapyje pasipylę lietuvių komentarai. (nuotr. Facebook)
Reaguodamas į pasipylusius komentarus ir privalėdamas rūpintis savo populiarumu bei įvaizdžiu, Rudy bent iš dalies pasistengė patenkinti fanų pyktį. Jis oficialiai atsiprašė P. Jankūno savo Twitter profilyje. Nežinia, ar atsiprašymas buvo nuoširdus ar jo paties inicijuotas, tačiau, tai įrodymas, kad fanų žodis, net ir iš Lietuvos, greit pasiekia, Ispanijoje žaidžiančią, krepšinio žvaigždę. 
R. Fernandez oficialus atsiprašymas asmeniniame Twitter puslapyje.

Vis tik, to Lietuvos fanams nepakako. Pateikiame porą iliustracijų nušviečiančių šią situaciją.
Viena iš Kauno "Žalgirio" fanų žinučių skirta Rudy Fernandez. (nuotr. Basketnews.lt)
ITkarta bandymas sumodeliuoti, kaip turėtų atrodyti Rudy Fernandezo košmaras. (nuotr. Lrytas.lt)
Žinoma, šioje situacijoje, tinka pasakymas, kur du pešasi trečias laimi. Žiniasklaidai, įvykių (prie kurių kurstymo ji prisidėjo) kulminacija buvo labai naudinga. Tačiau, šis įvykis parodo, kad praraja tarp fanų ir sportininkų nyksta. Sirgalių žodis tampa dar svarbesnis, o sportininkai turi būti žymiai atsargesni. Kiekvienas jų žingsnis gali sulaukti atitinkamo atgarsio, kuris atskris itin greit. Galiu drąsiai teigti, kad socialinių tinklų dėka, fanai tapo ne tik pinigus atnešančiu įrankiu, bet ir itin svarbiu žaidėju sporte. Dabar galima nulemti ne tik, ką klubas darys, jog mus prisikviestų į areną, bet ir konkretų sporto žvaigždžių elgesį kasdieniame gyvenime.

(Viršelio nuotr. EURO2012)